Och värre och värre blir det. Det är så många som mår dåligt nu, att man kan bli mörkrädd! Vad göra då? Det bästa är såklart om man kan ändra på sin livssituation och på sitt sätt att leva. Måste du ha den där nya, glänsande dyra bilen? Eller en platt-TV som täcker hela vardagsrumsväggen? OK då, men troligt är att du inte blir särskilt mycket lyckligare av enbart det. Kan du inte stanna hemma från jobbet en enda sjukdag, för då klarar du inte alla avbetalningar? Är det värt det? Är det verkligen värt din hälsa för att kämpa med detta? Ja det avgör du själv. Det är ditt beslut helt och hållet. Är du kanske arbetslös eller sjukskriven? Det i sig kan kännas mycket stressande.
Du kanske inte kan ändra på detta i en handvändning även om du skulle vilja, men se då till att du ändå tar dig lite "egentid" då och då! Det är viktigt! Det behövs inte mer än 10 minuter i tystnad och lugn och ro om dagen för att det skall göra stor skillnad på hur du mår. Och då har din kropp åtmonstone en chans att återhämta sig från vardagsstressen en liten stund. Lyssna t. ex. på avslappnande musik (eller sitt i ett helt tyst rum, om du föredrar det, eller ännu hellre ute i naturen om du har möjlighet). Ligg eller sitt bekvämt och blunda. Försök att inte tänka utan att "bara vara". Det är inte lätt i början, men du lär dig. Se till att du får ha det tyst och lugnt omkring dig när du gör detta. Stäng av mobilen och annat som kan störa. Det här är DINA 10 minuter. Och vet du vad? Du ÄR faktiskt värd dem.
måndag 12 november 2007
Vi stressar ihjäl oss!
Upplagd av Rum 1900 kl. 11:53
Etiketter: Vardagshälsa
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar